پارسی وب ایرانیان

پارسی وب ایرانیان

منوي اصلي

آرشيو موضوعي

آرشيو مطالب

لينکستان

امکانات

ورود اعضا:

آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 161
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 165
بازدید ماه : 738
بازدید کل : 377678
تعداد مطالب : 169
تعداد نظرات : 192
تعداد آنلاین : 1

<-PollName->

<-PollItems->


کد آهنگ هاي داريوش


جستاری در شناخت موبدان از گذشته تا حال

جستاری در شناخت موبدان از گذشته تا حال

اشوزرتشت در3746 سال پیش برای رسیدن به حقیقت و دور از هرگونه تعصب در عالم اندیشه به پژوهش پرداخت تا فراهورایی خویش را یافت و با «او»ی یکتا و بی همتا ارتباط برقرار کرد و به حقایقی بسیار پی برد که در عصر نانوتکنولوژی نیز که دانش بشری چندین میلیون برابر بیش از دانش دوران پیامبر است، بسیاری از اوستاشناسان و اندیشمندان و بخردان را شگفت زده کرده است. سه اصل زندگی بخش پیامبر ما، بنیاد اندیشه ها را سامان بخشید و «نیکی» آن دسته از رفتارهایی شناخته شده، که خوشبختی را برای دیگران فراهم نماید. و بر پایه خرد (منه ) و وجدان (دائنه) به انجام رسد و به دروگ (دروغ ) آلوده نشود و از جاده اشویی (راستی وپاکی)خارج نشود. بی تردید می دانیم که این فرمول در همه موارد صادق است که «باورها» ست، که «خلق وخو و اخلاق و رفتار» می سازد و «اخلاق» قانون مینویسد و قانون حدود «آزادی» و امنیت را تعریف می کند و «عدالت»  برقرار می نماید

می دانیم که همه اندیشه های بشر از این سه دسته مهم خارج نیست :

1.«اندیشه ها یا باورهای واقعی» یا «رئالیستی» که بر حقایق و واقعیات تکیه دارد.(علم و دانش نیز بدنبال شناخت و اسقرار این دسته از اندیشه هاست. )
2.«اندیشه های فرا واقعی» که انسان را پروازکردن می آموزد و تعالی بخش و انسانیت گستر و سپنته من ساز است.
3.«اندیشه های فرو واقعی» که قومی و گروهی و فرقه ای فکر می کند و انسان را از آدمی زیستن دور می گرداند و بال و پرانسان را می شکنند و فرومایگی می آموزد و دیو و اهریمن سازاست.    

یکی از برترین آموزشهای اشوزرتشت که در گاتاها کتاب آسمانی زرتشتیان برای نخستین بار مطرح شد و توسط انجمن مغان به ریاست پیامبر و پس از ایشان توسط «موبدان بزرگ» پی گیری شد تا انسان ها را به راه راستین تشخیص نیک از بد و راست از دروغ بیاموزد، تا راه شناخت و انتخاب راههای فرا واقعی و انسان ساز را آموخته و جایگزین اندیشه های فرو واقعی و اهرمن ساز هدایت نماید، ایمان به «اهورامزدا» بر اساس شناخت «اشا» و ایجاد «عشق راستین»  در رسیدن به دانای کل و پیمودن راه های رسیدن به «سپنته من» شدن بود که این مجموعه «هفت امشاسپندان»، «هفت پایه عرفان زرتشتی » نامیده شد و در باور و فرهنگ ایرانی به صورت «هفت شهر عشق » و «هفت خوان رستم» به زندگی خود ادامه داده و امروزه نیز اندیشمندان و بخردان بدنبال آموزش و پرورش از این طریق راستین می باشند.
اشوزرتشت با شناخت درست خداوند یکتا و بی همتا ، او را اهورامزدا یعنی هستی بخشی ابر دانا شناخت و نام نهاد و درک کرد که هرپدیده ای که درجهان حادث می شود، حاصل عمل کرد قانون دقیقی است که «اشا» نامیده می شود. و به انسان آموخت که با بهترین ابزاری که در دست دارند باید بدنبال کسب دانش باشند تا این قوانین بسیار دقیق حاکم بر طبیعت را بشناسند و با آن هماهنگ گردند تا هم خود و هم جامعه انسانی را از ورطه نیستی و نابودی نجات بخشیده، در مسیر تعالی و تکامل و انسانی زیستن و سپنته من شدن رهنمون شوند. انجمن مگان با شناخت اندیشه های والای پیامبر آریایی خویش، به این آگاهی رسید که هر روز دارای پنج گاه ( فرصت) است که هر بهدین میتواند با شناخت این گاه ها و با تکیه بر نیروی لایزال اهورامزدا و استفاده بهینه کردن از مفاهیم نام روز، با سرودن کلمات مانتره اوستا و آموختن مفاهیم اهورایی آن و با احساس مسوولیت و برنامه ریزی و همگام و همراه شدن با همه نیکان و اشونان جهان و دوری کردن از دروگوندان و آگاه کردن نادانان، می تواند بهترین زندگانی را که شایسته ستایش است از برای خود فراهم نماید.

اینک نوبت هرکدام از زرتشتیان پیر و جوان و خرد و کلان است که به این حقیقت پی ببریم که به راستی «راه در جهان یکی است و آن راه اشویی است». مفاهیم جشن اردیبهشت گان را که برخواسته از این نام نیک اشویی است را بدرستی بشناسیم و در تمام مراحل زندگی، منه (خرد) و دائنه (وجدان ) را فرا راه خود قرارداده، نیکی را از بدی بر پایه این ترازوی بسیار دقیق، از یکدیگر باز شناسیم و نیکی ستودنی را در پرتو راستی و شادی در زندگی اختیار کنیم و بکار بندیم.

به یاری اهورامزدا.

بی تردید، برای همازورشدن با اشون ها نخست بایستی «اشا» را شناخت و اندیشه های والای پیامبرمان اشوزرتشت را به درستی درک کرده درخود پرورش دهیم تا بتوانیم براستی «اشونان (راست کرداران )» را از «دروگ وندان(دروغ پرستان)» و «نادانان » تشخیص داده، باز شناسیم، تا شیفته اندیشه های به ظاهر پر زرق و برق  آنها نشویم و نادانان را آگاهی دهیم و دانش آموزیم تا دست آویز دروگوندان قرار نگیرند و به بی راهه کشانیده نشوند.

موبد در اوستا، مگ بد یا مغ . بد نامیده میشود. موبدان درطول تاریخ وظیفه فراگیری خط دین دبیره و خواندن  و از برکردن اوستا با صدائی خوش و آهنگین و شناخت و درک اصول و فروع دین زرتشتی و سنت ها و آداب و رسوم آئینی (مذهبی ) و آموختن دانش زمان و اداره بخش مينوی جامعه زرتشتیان به صورت انجمنی را به عهده داشته اند و درطول تاریخ با ازخود گذشتگی و فداکاری های بسیار توانسته اند که کتاب و سنت و فرهنگ زرتشتیان را به بهترین صورت ممکن از دستبرد حوادث نگاه دارند و پاسدار باشند و در حد امکان از آلوده شدن به فرهنگ های بیگانه نگاه دارند و اصالت آنها را حفظ نمایند. 

موبدان در قدیم برحسب کاری که داشته اند به چند گروه تقسیم می شدند:
1- موبدان ‹یزشن گر› یا اوستا خوان که 72 هات یسنا را از بر بوده اند و بدرستی سرایش می کردند و در اجراي آيين ها نهايت دقت و ظرافت را بكار مي بردند تا باورهاي گاهاني در ميان مردم درك و انتشار يابد.
2- موبدان ‹هیربد› که بر دانش دین و فلسفه پشت سنت ها مسلط بودند و بیشتر کار آموزش را به عهده داشتند.
3- دستوران که دارای معلومات عالیه بوده و می توانسته اند به پرسش ها و معضلات مذهبی پاسخ دهند و چون در زمان ساسانیان مورد مشورت پادشاهان بوده اند، واژه ‹دستور›  به مفهوم وزیر نیز بکار رفته است.

4- «اندرز بدان» در کتابهای پهلوی به موبدانی گفته می شود که کارشان نوشتن اندرزنامه ها و ایراد سخنرانیهای مذهبی و اخلاقی بوده و ارشاد و راهنمائی مردم به راه راست مزدا پرستی را به عهده داشته اند .
5- زرتوشروتمه ها Zaratoshtrutama که رياست انجمن مغان را به عهده داشته و تا مدتی پس از  درگذشت اشوزرتشت، اداره می نموده اند و از دانش و پارسائی کافی برخوردار بوده  و در نزد مومنین مقام والائی داشته اند.

طراحي اين شكل از مديريت انجمني توسط اشوزرتشت موجب شد كه در هميشه تاريخ كساني در انجمن موبدان باشند كه از دانش ديني در سطح بالاتري برخوردار بوده، و با عشق به اشويي، باتمام وجود در خدمت دين و فرهنگ باشند و مسوولانه از اصول و بن پايه ها پاسداري كرده، براي خود حقوقي اضافي قائل نشده، به اشوداد راضي باشند و منافع بهدينان را بر منافع موبدان برتري دهند. از مردم خمس و ذكات طلب نكرده و بهدينان را از وقف كردن مال در راه آتشكده ها و اماكن مذهبي باز دارند و به اشوداد در راه گاهانبار و داد و دهش در راستاي منافع عمومي تشويق نمايند و با از بركردن اوستا از روي خط دين دبيره، با غيرت و همت از كتاب و سنت پاسداري نمايند و هرگز از مردم دست و پابوس نسازند و همواره تكيه گاه و پشتوانه روحاني و مينوي جامعه بهدينان باشند و...

به گونه اي كه تاريخ نشان مي دهد كه  با وصفي كه موبدان چند هزار سال نسل اندر نسل، توليت پاسداري از دين و فرهنگ زرتشتيان را به عهده داشته اند، هرگز به خود اجازه ندادند كه دين را ابزاري براي رسيدن به اميال گيتوي خود قرار داده و دين سازي و دين بازي كنند. و از اين همه موبدان بزرگ تاريخ همانند تنسرها وكرتيرها و مهرآسپند ها و فرنبغ ها كه آمدند و رفتند، هيچ كدام كيش (مذهب) جديدي در دين زرتشتي بوجود نياوردند. به گونه اي كه «در هميشه تاريخ دين ما زرتشتي  و مذهب ما نيز زرتشتي بوده و مانده است» و به ياري اهورامزدا از اين پس نيز با شناخت اصول و فروع و دين باوري و دين آموزي انجمن موبدان و همازوري و دين ياوري ديگر بهدينان فرهيخته و فرزانه، همچنان استوار و يگانه خواهد ماند.

 


انتقاد نگارنده از سکوت محافل زرتشتی گری در ایران

نگارنده که از پژوهشگران کیش زرتشت است در پی سفرهای دراز مدت در نقاط مختلف کشور از جمله منطقه زرتشتی نشین یزد به این واقعیت تلخ پی برده که جامعه زرتشتی گری به واسطه وجود برخی از نااهلان و بی خردان که در لباس موبدی در آمدند از درون رو به اضمحلال گراییده شده است و از سویی دیگر برخی نویسندگان ایرانی مسلمان از جمله مجید نصیری خواه آگاهانه و خواه ناآگاهانه اقدام به نشر اکاذیبی پیرامون کیش و  آموزه های اشو زرتشت در کتب دانشگاهی می کنند و در این میان با موبدان بی خرد همگام می شوند. هر چند انجمن موبدان تهران با تلاشهای بی شائبه خویش در صدد خاموش کردن فتنه در این میان است اما خودخواهی برخی از این نااهلان وضعیت را در شهرستان های زرتشتی نشین وخیم کرده است.

دشمنان این مزر و بوم در انتظار وقوع اینگونه اختلافات درون گروهی در کیش بهی هستند تا تیشه بر ریشه زنند.

 

نگارنده در پی سفر به یزد ، متوجه این امر می شود که موبد فریبرز شهزادی (فرزند شادروان رستم شهزادی) از موبدان بزرگ و فرهیخته زرتشتی در پی انتصاب وی به عنوان نماینده انجمن موبدان تهران در یزد، به دستور سهراب فیروزفرد رئیس انجمن زرتشتيان يزد از آتشکده اخراج و از جمله دلايل آن، عدم نياز به ايشان در آتشكده ذكر مي شود.

در این میان نه رئیس انجمن زرتشتیان یزد حاضر به گفتگو می شود و نه شخص دیگری که موضوعی بسیار قابل تأمل و بحث بر انگیز است. حتی دکتر اختیاری نماینده اقلیت زرتشتیان در مجلس شورای اسلامی هم در این باب سکوت اختیار و هیچ پاسخی نداده است.

حال این پرسش است که چرا انجمن موبدان با این همه اندیشه و سابقه نیک، اینگونه باید مورد بی حرمتی انجمن زرتشتیان یزد شود؟ چه دست هایی پشت کار است ؟؟؟

حال یا انجمن موبدان تهران دیگر مشروعیت لازم را در هدایت امور دینی ندارد و یا انجمن زرتشتیان یزد حاکمیتی جاودانه دارد و خودسرانه هر تصمیمی اتخاذ می کند.

گفتنی است که روسای انجمن های زرتشتیان در کشور مسوولیتی جاودانه دارند و تا لحظه مرگ عهده دار این سمت هستند.

 

در این خصوص علاقمندان و اندیشمندان نظرات خویش را در حمایت از موبد فریبرز شهزادی و اندیشه های تخریب گرایانه انجمن زتشتیان یزد و سکوت محافل مختلف را بنویسند.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نويسنده: مانیا تاريخ: 4 آبان 1389برچسب:, موضوع: <-PostCategory-> لينک به اين مطلب

درباره وبلاگ

آزادگان پارسي براي دوستي دوباره با تمدن و فرهنگ پارسي خود و مبارزه با کينه توزان سرزمين اجداديمان همراه و همصدا شويد

نويسندگان

لينکهاي روزانه

آخرين مطالب ...

» قومیت های ایران همه آزادند بخوانند!!
» عجایب معماری جهان باستان
» کوه آتش رامهرمز
» بدبینی ایرانیان نسبت به حکومت عمر
» فرمان به آرتش ایران: پیش به سوی قسطنطنیه
» نوزدهم آبان سال 518 پیش از میلاد: گشایش آبراه دریای سرخ به رود نیل
» موزه مولانا، پرجاذبه‌ترين مقصد گردشگري ترکيه
» آشنایی با سرداران ایران
» کتله خور، بهشت ناشناخته ایران
» گزارش تصویری و معرفی قلعه‌ی صخره‌ای بهستان
» شناسايي سکونت‌گاه انساني در کوه‌هاي نقش رستم
» چرا ما ایرانیان برای تخریب آثار بی تابی می کنیم؟
» بنای گور دختر * تنگ ارم * برازجان * استان بوشهر
» تپه باستانی دوزین
» مردی که هیچ گاه، سر خم نکرد
» کشف نخستین سنگ نگاره های باستانی در مازندران
» کشف بقایای یک کوره و آثار معماری در کاوش های بازگیر
» سروده دکتر بادکوبه ای در ستایش فردوسی
» نامه بزرگمهر به انوشیروان
» قلعه بابک خرمدین
» داستانی زیبا درمورد کوروش کبیر!
» سورنا و پيرزن
» با آثار باستانی ایرانی در موزه لوور پاریس آشنا شوید
» قنات 2500 ساله گناباد یکی از عجایب تمدن ایران
» غار عظیم کتله خور؛ زیباترین غار جهان (تصویری)
» پالنگان؛ روستایی زیبا اما فراموش شده
» قصری كه برای شیرین بنا شد!
» کتله خور، بهشت ناشناخته ایران (+عکس)
» نمونه اشیاء مکشوفه مسیر دیوار بزرگ گرگان
» مردی که هیچ گاه، سر خم نکرد